wtorek, 11 listopada 2008

szlakiem wygasłych wulkanów - Ostrzyca, Organy Wielisławskie

Wróciliśmy dziś z krótkiej wycieczki, gdzie więcej było jeżdżenia samochodem niż chodzenia, niemniej jednak była to"oryginalna" wyprawa

miejsce nr 1 - górka o dość ciekawym kształcie, wyróżniająca się na tle pozostałych górek  to Ostrzyca Proboszczowicka w powiecie złotoryjskim, zwana Śląską Fujijamą

Ostrzyca niestety nie jest wulkanicznym stożkiem, ale kominem wulkanicznym. do naszych czasów zachował się wystając ledwo na 501m. i pomyśleć, że 3-4 mln lat temu był aktywny!
na szczyt prowadzi łagodne podejście

i schody

a po drodze mijamy rozległe gołoborze bazaltowe

z wierzchołka śliczna panorama

udało nam się nawet mimo kiepskiej pogody dojrzeć Śnieżkę
wejście, podziwianie widoków i zejście do Proboszczowa zajmuje około godziny

wsiadamy więc do samochodów i ruszamy dalej na miejsce nr 2 - Krucze Skały przy Jerzmanicach-Zdroju, zwane Szczelińcem w pigułce
niestety szlak pokryty był grubą warstwą mokrych liści, przez co nie wydał nam się bezpieczny wijąc się w górę i dół między skałkami.Przeszliśmy tylko mały fragmencik, ale faktycznie jeśli ktoś był na Szczelińcu to odnajdzie pewne podobieństwa
Największy okaz tego miejsca jaki widzieliśmy to wielki mur z piaskowca  , tak gładki, że z daleka przypomina betonowe płyty

ostatni nasz przystanek na wulkanicznym szlaku to góra Wielisławka koło Świerzawy, ciągle na pogórzu Kaczawskim,wszystko w niedalekiej odległości od siebie.
Na szczycie górki (375m n.p.m.) ruiny wczesnośredniowiecznego grodziska, zamku z XIII-XV w oraz - najbardziej widoczne - schroniska górskiego

i widok na Ostrzycę

na zboczu Wielisławki ciekawe odsłonięcie ryolitów powstałych podczas krzepnięcia magmy. Miejsce to znane jest jako Organy Wielisławskie

a tak nieciekawie prezentuje się z szosy:

Na tym skończyliśmy. Może i nie było imponująco wysoko, jednakświadomość że nie były to zwykłe góry, tylko pozostałości wulkanicznedziała na naszą wyobraźnie